Over Erica


Mijn eerbetoon aan de legendarische topklasse surfster met één arm "Bethany Hamilton" op de zee-container van een surfschool

English (see below for english): My tribute mural to world class surfer legend “Bethany Hamilton” with only one arm on the shipping container of a surfschool

 

Erica Huber  woont en werkt in Haarlem. 

Contact: erica-huber@hotmail.com

Portretteren

Voor het portretteren heb ik een speciale liefde. Ik vind het boeiend om mij te verdiepen in mijn onderwerp en een uitdaging om de persoon zo eigen en passend mogelijk weer te geven in het voor de opdracht gekozen materiaal. Hoe meer ik een persoon ontdek, des te enthousiaster word ik. Ik geloof in menselijke schoonheid en kracht. Ook als die wat dieper ligt. Het portretteren van een dierbare overledene heeft een speciale lading. Met goede foto’s en een karakteromschrijving ontmoet ik alsnog die persoon en vereeuwig diens beeltenis graag in verf.

 

Verschillende genres en Natuur

Ik vind het fijn en belangrijk om toe te geven aan wat me inspireert en laat me daarbij graag leiden door mijn intuïtie. Het duiden van het hoe en waarom in mijn werk gebeurt, indien nodig, liefst achteraf. Dan zie ik vanzelf de rode draad.      

  Interieurscènes met mensen: Misschien kwam het door de onveilige Schilderswijk waarin ik ooit woonde, maar ik was erg bezig met me veilig voelen. Hierom vond ik het heerlijk mensen of mensfiguren in hun warme leefomgeving te schilderen. Ik was vooral gefascineerd door hoe het licht kleur gaf en haar weg vond tussen de ruimten door. Dit paste ik ook toe in de portretopdrachten die ik toen kreeg.        

Strandhout: Sinds 2005, toen ik begon met golfsurfen, ben ik strandhout gaan verzamelen en daar objecten mee gaan maken. De stukken strandhout die te vinden zijn op de stranden van bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk, Portugal of Spanje zijn weer heel anders van kleur en struktuur dan het nederlandse strandhout. Ik hou ervan om het mooie zachte gezandstraalde hout in mijn handen te hebben en er mee te werken.      

Bomen en landschappen: Toen ik voorjaar 2011 werd uitgenodigd om binnen 2 maanden een expositie in te richten in de Centrale Bibliotheek Haarlem, besloot ik spontaan dat het over bomen zou gaan.

Ik haastte me naar de winkel om 5 grote doeken van 180 x 140cm te kopen en startte meteen met de eerste op onze woonkamervloer. Met mijn kleine kinderen eromheen balancerend realiseerde ik me voor het eerst dat ik deze maten onmogelijk in mijn kleine atelier kon verwerken.

Pas toen voelde ik hoe ik de mooie natuur van mijn jeugd had gemist en daar naar terug werd getrokken. Het mooie Bloemendaal met haar buitengewoon prachtige natuurlijk groeiende bosgezichten. Het zonlicht wat dwarrelt door de bladeren van de oude hoge bomen, de geuren en de wind die door de bladeren ruist hebben mij van jongsaf aan beïnvloed.

De dalen tussen de heuvels geven aan de vele vogelgeluiden zo'n speciale galm waardoor een bezoekje aan Boemendaal altijd weer een heel bijzonder fijne gelegenheid wordt.

Op wonderbaarlijke wijze kwam er kompleet onverwacht diezelfde avond nog een gigantisch atelier in Amsterdam tot mijn beschikking!

De natuur blijft enorm trekken en ik vind het nu alweer een heleboel jaren heerlijk om me door die schoonheid te laten inspireren in mijn schilderwerk. Ook de wereldwijde milieuproblematiek moedigt mij ertoe aan om via een soort liefdesbetuigingen en eerbetoon op mijn manier te helpen.      

Golven en zee-zichten: Sinds 2018 ben ik deze uit gemis en behoefte aan die beleving begonnen te schilderen.

Vanuit mijn liefde voor het golfsurfen voel ik naast de kleuren ook de behoefte om de indrukwekkende, enorm krachtige energie van de golven te verbeelden.

Buiten dat spreekt het schone heldere, pure, onverwachte en ruimtelijke van de oceaan me altijd al enorm aan sinds ik als kind dichtbij zee opgroeide.

Deze (zee)landschappen brengen een heel eigen kleurengamma met zich mee. Ik stel me voor dat het nog wel even zal duren voor ik de diepten van de zee en haar kleuren naar mijn gevoel in beeld weet te brengen.

 

Opleiding, les-/werkervaring en achtergrond

 Op de havo had ik tekenen/schilderen en kunstgeschiedenis in mijn eindexamenpakket. Hierna volgde ik teken- en /boetseercursussen bij de hoog aangeschreven beeldend kunstenaar en portretschilder Bart Holt. Dit leidde tot een verblijf van 3 maanden in kunststad Florence, Italie. Hier kon ik ongeveer 1 maand in een ambachtelijk houtbewerkings-atelier als leerling werken.

Terug in Nederland ging ik naar de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst (KABK) in Den Haag. Ik begon daar in 1986 met de 5-jarige dagopleiding tekenen en schilderen en behaalde in 1991 mijn diploma.

Hierna wonende in Amsterdam, heb ik me gedurende een aantal jaren verder ontwikkeld in het autonome schilderwerk en deed geregeld portretten in opdracht. Ik had mijn atelier in de Gerrit van der Veen ateliers waar o.a. Herman Brood zijn atelier had. 

In 1992 werd ik lid van kunstenaarsvereniging Kunst Zij Ons Doel in Haarlem, waarna ik met mijn atelier naar Haarlem ben verhuisd.

In die periode tot ongeveer 2003 zat ik in de jury voor nieuwe leden. Ook heb ik veel les gegeven in tekenen, schilderen en aquarelleren aan de volksuniversiteiten Casca in Heemstede, Stichting Kulturele Raad in Hillegom en Volksuniversiteit Haarlem.

Tegenwoordig geef ik les bij BVO Tinholt in Overveen en ga ik in t voorjaar en zomer met een klein groepje in de natuur tekenen of schilderen. 

Welkom op mijn website!

Neem contact op

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Bericht:

Mijn locatie